Het grootste probleem schuilt volgens het bedrijf in de accu. Auto’s waarbij
de accu dient te worden gekocht lopen juist het risico op ernstige
waardedaling. "Als de auto en de accu worden gekocht in plaats van
geleased en er geen speciale garantie is, zou zo’n elektrische auto 90
procent van zijn waarde verliezen na vijf jaar, " waarschuwt Andy
Carroll, topman van Glass’s in een gesprek met Autocar.
Beperkte levensduur accu
Caroll doelt daarmee op de beperkte levensduur van een accu en de torenhoge
aanschafprijs van een vervangend exemplaar. Autofabrikanten gaan ervan uit
dat een accu voor een elektrische auto zo’n acht jaar meegaat.
Als de auto na vijf jaar wordt verkocht is de verwachte resterende levensduur
dus nog maar drie jaar en dus moet de aanschaf van een nieuw exemplaar –
gesproken wordt van meer dan 10.000 euro – worden ingecalculeerd bij het
waardeverlies. Bij de Nissan Leaf zit de accu in principe in de
aanschafprijs van 32.839 euro.
Accu leasen
Glass’s Guide zegt dat het een ander verhaal is bij elektrische auto’s
waarbij de accu apart wordt geleased, zoals Renault van plan is. De kosten
kunnen in dit geval veel beter worden vergeleken met een benzine- of
dieselauto en de afschrijving geldt alleen voor de auto zelf en niet voor de
accu.
Meer autonieuws op Carros.nl
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl